Stageweek! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu Stageweek! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu

Stageweek!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Juni 2014 | Indonesië, Manado

Stageweek! Jaja, een hele week stage zonder vrije of feestdagen!
Op maandag heb ik in grade 1 en in grade 4 Engels gegeven. Bij grade 1 stond de les in het teken van het Engelse lied ‘brown bear, brown bear, what do you see?’, waarbij we verschillende dieren hebben geleerd, een werkblad hebben gemaakt en buiten, jaja buiten met z’n allen in een kring het lied een aantal keer te hebben gezongen. Ieder kind kreeg een hoedje met daarop één van de dieren die voorkwam in het lied. Wanneer er werd gezongen over jouw dier, dan moest je gaan staan, super enthousiast werd er gezongen en gelachen! De leerlingen wisten niet wat ze overkwam, met z’n allen naar buiten en in een kring zitten met allemaal een hoedje op! Het was echt super! Leerlingen van andere klassen en leerkrachten en zelfs de principle kwamen even kijken wat wij aan het doen waren en maakten foto’s!! De principle heeft tegen zijn team van leerkrachten gezegd dat zij ook op deze manier eens les moeten geven in plaats alleen maar het boek gebruiken! Groter compliment kun je toch niet krijgen! 
Hierna heb ik bij Lidwine foto’s en filmpjes gemaakt van haar les in grade 1 over ‘brown bear, brown bear, what do you see?’
Bij grade 4 stond de les eveneens in het teken van dieren, deze keer met dierentuindieren en het prentenboek ‘the animal boogie.’ De leerlingen moesten hard lachen om het verhaal en mijn bewegingen! ;) Naarmate we verder kwamen in het boek, zongen ze en maakten de bewegingen ook mee en hadden het grootste plezier! Hierna hebben we dieren omschreven, bewegingen en dierengeluiden gemaakt met veel enthousiasme en gelach! Een spontane actie toen ik een ‘monkey’ nadeed, het voor elkaar kreeg om met de hele klas als een aap door de klas te lopen! Echt geniaal! Helaas heb ik hier geen foto van! ;) Hierna zijn de leerlingen aan de slag gegaan met een werkblad en hebben we deze samen nagekeken. Omstebeurt mocht een leerling de dierennaam op het whiteboard voor de klas schrijven en keken we samen of het woord goed geschreven was. Dit was echt nieuw voor de kinderen, dat zij op het bord mochten schrijven. Ze waren enorm betrokken en wilden maar al te graag het antwoord zeggen, zodat ze de dierennaam op het bord mochten schrijven. Ideaal!  Tenslotte was het tijd voor de bingo met dierennamen. Het vouwen van een A4tje in zes vakjes was al een hele opgave! :P Maar ze waren erg gedreven en wilden maar al te graag na twee keer bingo te hebben gespeeld doorgaan! Je hoorde wel of ze het dier wel of niet hadden op de bingokaart! ;)

Dinsdag stond twee keer grade 2 op het programma, waarbij ik twee keer dezelfde les gaf dat in het teken stond van vormen en figuren. Na het voorlezen van het prentenboek ‘Pete the cat and his four groovy buttons’ hebben we de verschillende vormen doorgenomen en getekend in ons schrift. Om te oefenen met de vormen kregen ze werkblad waar ze de figuren moesten tellen en de juiste kleur geven. Het was een pittige les voor grade 2, maar ondanks dat en improvisatie ging ze dit goed af! Daarnaast heb ik nog een les in grade 4 gezien van Sophie.
Woensdag heb ik Engels gegeven in grade 3. Door de les van gister iets aan te passen op het niveau van groep 5, stond deze les eveneens in het teken van figuren en vormen. Met het aanbieden van de vormen, een dicteetje en een werkblad waarbij de figuren met het juiste woord moesten worden verbonden oefenden de leerlingen met de figuren. Het werkblad had ik in het groot uitgetekend op het whiteboard en op ik op die manier klassikaal nagekeken. Omstebeurt mocht een leerling naar het bord komen om het figuur met het juiste woord te verbinden. Ook in deze klas, was dit nieuw voor ze en wilden ze maar al te graag een beurt! ;) Ter afsluiting pakte ik de post-its erbij, waarop ik een vorm schreef (in het Engels) en de leerlingen gingen opzoek in de klas naar deze vorm. De leerlingen waren erg enthousiast en waren erg gedreven om de vorm te vinden in de klas. Ze gebruikten zowel grote als kleine voorwerpen. Ze hadden er duidelijk lol in!
Hierna ben ik bij Lidwine in de klas (grade 4) wezen kijken (in plaats van bij Sophie). Ik heb foto’s gemaakt en meegeholpen bij het uitleggen van de memorie, waar de leerlingen hier nog nooit van hebben gehoord!

Donderdag gaf ik voor het eerst Engels in grade 5b. Dit was dezelfde les, als die ik vorige week gaf in grade 5d. Na het bespreken van de ‘family tree’ zijn de leerlingen aan de slag gegaan met verschillende opdrachten over familie en waarbij ze informatie uit de ‘family tree’ moesten aflezen. Daarnaast kwam de ‘past simple’ voorbij deze les. Tenslotte heb ik het spel ‘1, 2, 3’ gedaan. De Engelse leerkracht kende ondertussen ook dit spel, omdat ze deze les al vaker had gezien! Zo heb ik samen met haar het spel voorgedaan, waarbij het gaat om tellen van 1 tot en met 3 en er steeds een beweging bij komt in plaats van tellen om het moeilijker te maken. Zowel de leerlingen als de Engelse leerkracht en ik hadden er de grootste lol in!

Vrijdag zou ik voor de derde keer in grade 5C Engels geven, een super leuke groep. Na tot laat gister de voorbereidingen te hebben getroffen voor de les, met o.a. een quiz in elkaar te hebben gezet en een woordzoeker te hebben gemaakt, kwam ik op stage aan om 6.45 uur. Hier hoorde ik dat mijn Engelse les niet doorging, doordat het de eerste vrijdag van de maand is. Op deze dag gaat de hele school tot 9.00 uur naar de kerk, die naast de school ligt. Hierdoor kon ik weer gaan met al mijn spullen. Ik baalde er wel van, dat deze les niet doorging. Doordat ik er zoveel zin in had en al die voorbereidingen had getroffen. Het was helaas niet anders! Vanaf 9.15 uur ben ik samen met Lidwine wezen kijken bij de les van Sophie in grade 5. Zij had een andere les voorbereid. Ook lag bij haar extra nadruk op het pedagogisch aspect voor haar CE2. Samen met Lidwine heb ik feedback gegeven.

Na een super leuke en drukke week, tijd voor weekend met zondag een dagje zwemmen in het vooruitzicht!

Groetjes Marloes.

  • 12 Juni 2014 - 15:25

    Hilde:

    Wat leuk en uitgebreid beschreven! En wat hebben jullie steeds leuke nieuwe ideeën voor de lessen!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 5635

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 27 Juli 2014

Stage op een basisschool in Manado

Landen bezocht: