Hello miss! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu Hello miss! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu

Hello miss!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

30 Mei 2014 | Indonesië, Manado

Maandag gaf ik voor het eerst in grade 1 (groep 3) Engels. Deze les stond in het teken van kleuren en tellen. Ik startte met het prentenboek ‘Pete the cat; I love my white shoes.’ Deze les heb ik ook in groep 3 in Nederland gegeven. Erg leuk dat de leerlingen hier ook zo enthousiast reageerden op het prentenboek! Na het kaartjesspel, waarbij de kleuren werden geoefend, zijn de leerlingen aan de slag gegaan met een kleurplaat op nummers. De Engelse leerkracht en ik liepen rond om de leerlingen te begeleiden. De leerlingen waren serieus er mee bezig. Leerlingen die eerder klaar waren, heb ik andere leerlingen laten helpen die er meer moeite mee hadden. Dit ging prima! Ter afsluiting heb ik nogmaals ‘Pete the cat’ voorgelezen. Hierbij heb ik de leerlingen gemotiveerd om mee te zingen/praten en ze deden enthousiast mee! Alleen bij de kleurplaat op nummers heeft de Engelse leerkracht 1x iets in het Indonesisch vertaald. Ik ben erg tevreden over hoe deze les is verlopen en de leerlingen snapten ook wat ik bedoelde en luisterden goed!!
Van 10.00 uur tot 11.00 uur ben ik bij een les van Lidwine wezen kijken. Zij gaf in een andere grade 1 klas de les over Pete the cat. Erg leuk om te zien hoe Lidwine dit toch net op een andere manier aanpakt als ik. Ik heb haar van feedback voorzien.
Van 11.00 uur tot 13.00 uur heb ik voor het eerst in grade 4 (groep 6) Engels gegeven. Er was geen Engelse leerkracht aanwezig, waardoor ik twee uur de klas voor me alleen had. Ik had voorbereid voor een uur. Ik startte met het aanbieden van kledingstukken door ze te beschrijven en uit te beelden. Deze rol heb ik ook verschillende kinderen gegeven. Ik merkte dat de leerlingen het lastig vonden om de kledingstukken te beschrijven, waardoor ik de leerling die voor de klas kwam door vragen te stellen op weg hielp om het dier te beschrijven, waarna de rest van de klas gingen raden om welk kledingstuk het ging. Hierna ben ik begonnen met het opstelletje schrijven over ‘what i like to wear.’ Ze moesten 5 zinnen maken. Ik liep rond om te begeleiden en gaf ook nog meer voorbeelden wat ze bijvoorbeeld op konden schrijven. Na enige tijd heb ik een aantal kinderen voor de klas hun 5 zinnen voor laten lezen. Daarna heb ik picture dictation gedaan, waarbij ik een jongen en een meisje heb beschreven en mee heb getekend op het whiteboard. Sommige kinderen moest ik hier meer voor motiveren, maar ze deden uiteindelijk allemaal goed mee! Doordat de Engelse leerkracht er niet was, heb ik het laatste uur geïmproviseerd. Zo heb ik ‘I spy with my little eye’ gedaan. Daarna heb ik samen met Lidwine en Sophie het spel ‘1 2 3’ gedaan om zo de tijd te vullen. Daarna zijn we gestart met het maken van een bingokaart, maar toen ging de bel en was de school uit. Hierna zat de dag erop en ik was helemaal gesloopt!

Dinsdag was een feestdag, waardoor we een vrije dag hadden.

Woensdag gaf ik Engels in grade 3. Deze les stond in het teken van boerderijdieren, waarbij ik het prentenboek ‘the story of the little mole who went in search of whodunit’ heb gebruikt, die je ook in het Nederlands hebt! Ik merkte dat de leerlingen het boek erg grappig vonden, doordat het boek gaat over de zoektocht wie er op het hoofd van de mol heeft gepoept. Ze waren erg enthousiast en betrokken! Hierna heb ik verschillende dieren die terugkwamen in het prentenboek aangeboden met behulp van flashcards. Ik beschreef de dieren en de leerlingen raadden welk dier het was. Daarna heb ik dit gedaan met geluiden van de dieren maken en dat dan de leerlingen dit raden. Bij zowel het beschrijven als de geluiden, heb ik verschillende leerlingen ook de rol van de leerkracht gegeven. In het begin waren de leerlingen wel wat verlegen om de geluiden te maken, maar ik deed het samen met de leerlingen, waardoor ze opeens allemaal wel wilden!  Na het uitleggen van de werkbladen en de Engelse leerkracht het in het Indonesisch nog een keer heeft toegelicht, gingen de leerlingen aan de slag. Er stonden verschillende letters door elkaar. De leerlingen moesten de letters husselen om er een dier uit te krijgen. Er stond ook een plaatje bij van het dier, om ze op weg te helpen. Ik begeleidde de leerlingen. Toen ze klaar waren, mochten ze hun tekening afmaken waar ze al aan begonnen waren. Toen iedereen klaar was, heb ik klassikaal met behulp van de flashcards en het whiteboard het werkblad besproken. Ter afsluiting heb ik nog een keer het boek ‘the story of the little mole who went in search of whodunit’ voorgelezen, waarbij de leerlingen de geluiden maakten van de dieren die in het verhaal voorbij kwamen.
Hierna ben ik bij Sophie in de klas wezen kijken bij haar Engelse les. Ik heb foto’s gemaakt en gekeken hoe zij de les in grade 3 gaf, die ik net ook gegeven had.

Donderdag was ‘t net als in Nederland een feestdag; Hemelvaart. We zijn met de mensen van de drukkerij en frater Jan gaan picknicken.

Vrijdag begon ik om 7.15 uur weer alleen in grade 5 (groep 7). De Engelse leerkracht was (weer) nergens te bekennen. Ik ben begonnen met het bespreken van de family tree, die we uitvergroot hadden. Toen het duidelijk was hoe deze precies in elkaar zat, hebben we opdracht 1 nagekeken. Hierna hebben we klassikaal opdracht 2 gedaan die erg pittig was. Door een tip van Lidwine de vorige les, heb ik eerst de leerlingen de jaartallen op laten schrijven waarin de familieleden geboren zijn. Zo konden de leerlingen in één oogopslag zien wie er als eerst geboren was en wie erna, etc. Hierna heb ik de leerlingen opdracht 3 laten afmaken en deze besproken. Bij de laatste opdracht stond een kort verhaaltje over ‘my family’ waarbij gaten waren, waar de leerlingen van 8 verschillende werkwoorden de past simple moesten invullen. Na te herhalen wat dit is en hoe je deze vorm maakt bij werkwoorden, gingen de leerlingen individueel of samen met de buurman/buurvrouw aan de slag. Ik begeleidde de leerlingen hierbij. Ik merkte dat dit voor sommige leerlingen lastig was. Maar de meeste kinderen ging het ze goed af. Na zo’n 10-12 minuten heb ik deze opdracht klassikaal besproken en nogmaals herhaald hoe je de past simple maakt. Doordat de leerkracht er nog steeds niet was, heb ik ter plekke geïmproviseerd om toch de 2 uur Engelse tijd vol te krijgen. Hierna heb ik nog een klein quizje gehouden over de familieleden in de family tree. De leerlingen waren erg enthousiast en ik kon op deze manier controleren of ze begrepen hoe zo’n family tree in elkaar zit. Hierna heb ik de leerlingen zelf een stamboom laten maken. Door het grote voorbeeld op het bord en de uitleg hoe je het beste kon beginnen, gingen de leerlingen erg enthousiast en meteen aan de slag. Er zijn hele mooie stambomen uitgekomen! De leerlingen zijn hier wel zo’n 25 minuten mee zoet geweest en toen heb ik het laatste half uur allerlei spelletjes gedaan. Ik ben begonnen met ‘I spy with my little eye and the colour is …’ Dit spel kenden de leerlingen niet, maar het is makkelijk om uit te leggen en ze waren echt super enthousiast. Ook verschillende leerlingen hebben de rol van de leerkracht gehad. Na zo’n 20 minuten, heb ik galgje over de familieleden gedaan. Ik nam een woord in gedachte en zette de streepjes op het bord. De leerlingen mochten een letter raden. Ze snapten het spel blijkbaar niet helemaal, doordat ze woorden gingen raden die op de streepjes pasten. Na nog een keer uitleggen begrepen ze het nog niet, waardoor ik het zo heb gelaten. ;) De leerlingen waren erg fanatiek en wilden maar al te graag raden!
Hierna ben ik samen met Lidwine bij Sophie in de klas wezen kijken.

Zo, deze week zit er alweer op! Terwijl we een paar weken geleden door de kinderen ‘bulai’ werden genoemd (blanke!), horen we nu alleen nog maar ‘hello miss!’, ‘goodmorning miss!’, ‘miss miss miss!’ en veel zwaaiende kinderen! ’s Ochtends komen ze ook allemaal een handje geven en je goedemorgen wensen! 
Ja, hier zit ik goed op mijn plek en weet ik waarvoor ik het doe!!

Groetjes Marloes.

  • 01 Juni 2014 - 10:39

    Trudie:

    Leuk te lezen dat je het naar je zin hebt joh, en knap hoe je alles aan pakt
    Je kan straks op een mooie stage/ervaring terug kijken! Hoe lang nog?
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 5635

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 27 Juli 2014

Stage op een basisschool in Manado

Landen bezocht: