De eerste Engelse lessen - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu De eerste Engelse lessen - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu

De eerste Engelse lessen

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

16 Mei 2014 | Indonesië, Manado

Maandag hebben we de principle Yasintus van de basisschool ontmoet. Met deze meneer en de twee Engelse leerkrachten op de basisschool hebben we overlegd over hun en onze verwachtingen. We hebben een rooster gekregen op welke tijden wij Engels kunnen geven in de week en bij welke groep. Dit wordt groep 3 t/m 7. De groepen 1 en 2 wordt lastig, doordat de leerkrachten daar geen Engels kunnen, dus als de leerlingen ons niet begrijpen, kunnen zij het niet vertalen naar het Indonesisch. Groep 8 (grade 6) doen we ook niet, omdat zij bezig zijn met het voorbereiden op examens eind mei. Verder hebben we geïnformeerd naar onderwerpen die aansloten bij de leerlingen van verschillende leeftijden, zodat wij aan de slag konden met het ontwerpen van de lessen. We hebben zelf het rooster verdeeld onder ons drieën, zodat we evenveel les geven per week en ook aan minstens 1 klas van iedere grade (1 t/m 5).

Dinsdag heb ik twee lessen Engels gegeven. Ik startte om 5 voor half 8 vanmorgen (eigenlijk kwart over 7) met de eerste les in grade 2c. De Engelse leerkracht Ingrid zou er ook bij zijn, maar doordat zij ziek was en er geen vervanging was, heb ik in mijn eentje (dus zonder ‘tolk’) de voorbereide Engelse les gegeven. Dit was nog best pittig, doordat de leerlingen niet altijd begrepen wat ik zei. Met handen en voeten en Engels heb ik duidelijk gemaakt wat ik wilde/bedoelde. :P Deze les stond in het teken van het prentenboek ‘Winnie the witch,’ waar ook een liedje bij hoorde en een werkblad. Ik merkte dat de leerlingen het prentenboek ‘Winnie the witch’ erg leuk en boeiend vonden, dit merkte ik op door de reacties die de leerlingen gaven. Kinderen die al klaar waren, hebben andere leerlingen op weg geholpen (dit deden ze uit zichzelf). De tweede les was direct (zonder pauze) na de eerste les in de klas ernaast, grade 2b. Lidwine kwam kijken bij deze les om feedback te kunnen geven. Doordat ik nu wist waar de moeilijkheden in zaten, kon ik hier op inspelen. Na ‘breaktime’ ging ik mee naar Sophie’s les. Ik heb bij haar feedback gegeven en haar ondersteund, omdat ook bij haar geen andere Engelse leerkracht in de groep was. Erg leuk om te zien hoe Sophie zo’n Engelse les geeft. Deze les ga ik volgende week maandag geven.

Woensdag stond de les in grade 3c in het teken van ‘animals.’ Een Engels leerkracht was deze les aanwezig om evt. wat dingen te kunnen vertalen naar het Indonesisch mocht dit nodig zijn. Na het boek ‘the animal boogie’ zingend door te gaan, heb ik verschillende dieren omschreven en uitgebeeld en de leerlingen dit ook laten doen voor de rest van de klas, erg leuk! De leerlingen waren erg enthousiast en ik hoorde verder in de les, dat de leerlingen ‘boogie woogie oogie’ aan het zingen waren, dat meerdere malen terugkwam in het boek. Hierna had ik een woordzoeker over dieren. Wanneer de leerlingen klaar waren met de woordzoeker, mochten ze hun favoriete dier tekenen op de achterkant van de woordzoeker. Ter afsluiting van de les heb ik nogmaals ‘the animal boogie’ gedaan. De leerlingen kenden nu het verhaal en dit merkte ik meteen. Ze deden enthousiast mee met de bewegingen en het meezingen/vertellen van het verhaal.

Donderdag was een feestdag, waardoor dit een vrije dag was.

Vrijdag: de dag begon anders, dan anders. Eerst begon het bidden op het plein. Daarna gingen we met de hele school naar de straat toe en op de stoep staan met een vlaggetje om naar de vice-president van Indonesië te zwaaien, die verbleef in het hotel in dezelfde straat als de school. Na zo’n uur wachten, kwam hij eindelijk voorbij! Echt super leuk om dit zo mee te maken. Daarna heb ik voor het eerst aan grade 5c Engels gegeven. De Engelse leerkracht was ook in de klas erbij om evt. te vertalen naar het Indonesisch als dat nodig was. Door de andere start van de ochtend, was de les korter, waardoor ik volgende week hierop verder ga waar ik ben gestart. Bij deze les stond familie centraal. Na de start met een lied, maakten we een start met de opdrachten. Volgende week gaan we hier mee verder. Hierna heb ik dezelfde les bij Lidwine gezien in grade 5d. Hier heb ik wel wat dingen uit opgepikt die ik ook in mijn volgende les kan gebruiken m.b.t. het uitleggen en bespreken van de opdrachten op de werkbladen. Zo leer je van elkaar! Ik kijk uit naar de volgende weken om Engels te geven in groep 3 t/m 7!

Groetjes Marloes.

  • 25 Mei 2014 - 14:12

    Laura:

    Cool dat je nu ook echt les aan het geven bent! Lijkt me best wel moeilijk meteen in het diepe gegooid te worden zonder vertalende leerkracht... Echt knap van je dat daar te doen!!

    xxx

  • 01 Juni 2014 - 20:44

    Hilde:

    Mooi verhaal! En ook super leuk, die foto's erbij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 5637

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 27 Juli 2014

Stage op een basisschool in Manado

Landen bezocht: