Oer-Hollandse spelletjes in Indonesië! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu Oer-Hollandse spelletjes in Indonesië! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu

Oer-Hollandse spelletjes in Indonesië!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

20 Juni 2014 | Indonesië, Manado

Vorige week was de week van examens. Alle klassen hadden overgangsexamens. Hier zijn wij verschillende dagen bij aanwezig geweest. Daarnaast zijn wij druk bezig geweest met de voorbereidingen van de Nederlandse lessen. Zelf hebben we alle materialen verzameld en gemaakt! Natuurlijk moesten de klossen wel uitgeprobeerd worden. Wat fijn, dat hier in huis zoveel mensen rondlopen en maar al te graag die klossen wilden uitproberen, dat leidde tot veel gelach en plezier! 

Met een oranje shirt aan en vlaggetjes op ons gezicht hebben we maandag en dinsdag verschillende oer-Hollandse spelletjes gedaan met in totaal zeven klassen. De start was in de klas met het aanleren van wat Nederlandse woorden, tellen, uitleg van de stempelkaart en groepjes vormen. Daarna gingen we naar de ruimte waar we de spellen uitgestald hadden. In de vorm van een circuitje en met een stempelkaart, gingen de groepjes de verschillende spelletjes af. De spelletjes waren kloslopen, koekhappen (speculaasjes!  ), spijkerpoepen, ezeltje prik en blikgooien.

Wat hebben de kinderen en wij ook veel plezier gehad met de verschillende oer-Hollandse spelletjes! Zelfs de Engelse leerkrachten hebben met koekhappen en spijkerpoepen meegedaan! Het kostte veel voorbereidingstijd, maar het was het zeker waard! Het was een groot succes! Zelfs kinderen van andere klassen kwamen kijken en vragen of ze ook mee mochten doen! 

De rest van deze week zijn we aan het afronden op deze school, omdat de kinderen hier zomervakantie krijgen. Met feedbackgesprekken en de laatste dingetjes regelen, ronden wij onze stage af op Don Bosco Manado.

Ook hier in Indonesië volgen ze het WK voetbal. De kinderen dragen allerlei bandjes met verschillende landen erop. Ook hangen er allerlei vlaggen op. Op de Indonesische televisie worden alle wedstrijden uitgezonden, waardoor wij de wedstrijden hier ook kunnen zien. Natuurlijk zitten we er uitgedost bij in het oranje, met vlaggetjes op onze wangen, handen en vlag in het haar en juichen we hard als Nederland scoort! 

Vanaf volgende week gaan wij voor 3 weken naar het eiland Bunaken om daar bijlessen Engels te verzorgen bij een lokale school. Ik heb er zin in!

Groetjes Marloes.

• 22 Juni 2014 - 21:23

Ans Govers:

Hoi marloes.
    Leuk om te zien, die hollandse spelletjes in indonesie!misschien n idee om bij t chille ook te doen,ha ha.
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Nog veel plezier en tot ziens. Groetjes ans