Eerste kennismaking op de basisschool - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking op de basisschool - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marloes - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking op de basisschool

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Mei 2014 | Indonesië, Manado

Na een nacht met weinig slapen, ging de wekker vanmorgen om 06.45 uur. Om half 8 werden we verwacht op de school. De school ligt naast ons verblijf, ideaal! Vandaag hebben we kennisgemaakt met de directeur van de basisschool Don Bosco. Deze meneer heeft ons rondgeleid en voorgesteld aan leerkrachten van de TK (taman kakak kakak = kleuterschool), SD (sekolah dasar = basisschool), SMP (sekolah miningeh pertema = onderbouw middelbare school) en SMA (sekolah miningeh atas = bovenbouw middelbare school). Deze vier scholen worden samen ‘Don Bosco Manado’ genoemd.
Het waren veel indrukken en informatie. Verder kregen we veel aandacht, van zowel leerkrachten als kinderen. We zijn ook een aantal keer op de foto gegaan met leerkrachten.
Door de directeur van de basisschool zijn wij uitgenodigd om morgen, dinsdag 6 mei 2014, mee te gaan naar de andere locatie van Don Bosco in Tomohon.

Om half 7 zouden we van pater Jan een rondleiding door Manado krijgen. Hij had nog drie andere Indonesische vrouwen gevraagd om mee te gaan. En ja, wij zaten om half 7 klaar om te gaan, maar integendeel tot de rest. Om kwart over 7 kwamen de andere vrouwen erbij. (Brabants kwartiertje is hier Indonesische driekwartiertje (als het niet meer is :P ) Met z’n allen in één auto hebben we een rondje gereden door een stukje van Manado en gehoord waar je lekker kan eten of boodschappen kan doen. Ook zijn we in een grote shopping mall geweest. Hier hebben we rondgelopen en heel veel winkels gezien. Daarna zijn we met z’n zevenen uit eten geweest bij een Chinees. Het smaakte goed!

Dinsdag:
Vandaag zijn we met de directeur van de basisschool naar Tomohon geweest. Het was een uur rijden met de auto. Wat mij meteen opviel, was dat ‘Don Bosco Tomohon’ een stuk kleiner was, dan ‘Don Bosco Manado.’ Ook was het hier veel minder warm. Ook hier hebben ze de TK, SD, SMP en SMA onder één dak.
Hier hebben we ook een rondleiding gehad en veel leerkrachten ontmoet en mee gesproken. Wat veel indruk op mij heeft gemaakt vandaag, is de TK (kleuterschool). Er werd verteld, dat dit de beste TK is van Noord-Sulawesi. Er hing een hele fijne sfeer en deze kinderen krijgen ook Engels en dat wilden ze maar al te graag laten horen aan ons.
Ook hier kregen wij veel aandacht en zijn we zowel met leerkrachten als met kinderen op de foto gegaan. Tenslotte hebben we de vrucht mangies geproefd, typisch Indonesisch. Het ziet er niet zo lekker uit, maar het smaakt heerlijk. We hebben zelfs een hele zak mee naar huis gekregen! Hierna was het tijd om te gaan; met de auto terug naar Manado.

De rest van de dag hebben we lekker rustig aangedaan. Straks gaan we nog naar de shopping mall en ergens lekker eten!

Ps. Ondertussen is hier al een paar keer de stroom uitgevallen, maar gelukkig was het steeds snel verholpen! :)

Groetjes Marloes.

• 06 Mei 2014 - 09:10

Trudie:

Leuk om te lezen zeg! Ik ga je met plezier volgen
    Een hele fijne tijd daar Groetjes

• 06 Mei 2014 - 11:15

Franka:

Hee Marloes,

Jullie zijn nog geen week weg of ik zie al verschillende reisverslagen voorbij komen..! Al veel meegemaakt in korte tijd. Dit belooft nog veel voor de komende 10 weken! Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen op stage!!

Geniet ervan en veel succes!

• 06 Mei 2014 - 13:11

Loes .(die Ene Van De Jumbo):

Heey marloes,

Wat super vet!
    Ik ben vanaf nu vast fan van je reisverslagen.

Xxx loes